Instruks for kontroll av UPS

Kontrollere UPS anlegg.

Kontrolltypen heter UPS kontroll og veileder deg til å lage en god rapport for kontroll av din kundes UPS anlegg. En rapport kan inbefatte flere UPS anlegg i samme bygg eller via gruppekontroll flere bygg.



For å utføre et slikt oppdrag, er det viktig å ha riktig utstyr og verktøy tilgjengelig. Først og fremst er det avgjørende å ha PVU (Personlig verneutstyr) som er tilpasset for å jobbe på batterianlegg, for å sikre personlig sikkerhet. I tillegg er AUS (Arbeids- og sikkerhetsverktøy) essensielt for å utføre arbeidet effektivt og sikkert.


Videre er det nødvendig å ha multimeter og installasjonstester for å utføre elektriske målinger og testing av anlegget. Spesifikke batteritester for måling av batteriytelse er også viktig for å evaluere tilstanden til batteriene grundig.


I tillegg er en temperaturmåler nødvendig for å måle temperaturen på batteripolene, noe som kan indikere potensielle problemer eller overoppheting. Til slutt kan et termograferingskamera være svært nyttig for å identifisere varmeavvik eller unormale varmepunkter på batterianlegget, noe som kan indikere feil eller svikt.


Ved å ha alt dette utstyret tilgjengelig og bruke det riktig, kan man sikre effektiv og trygg utførelse av oppdraget med batterianlegget.


Start med å opprette en ny kontroll

Velg hovedmeny (blå knapp) og velg kontrolltype, kunde og bygning..

Kontrollen vil åpne under tab "kontrollpunkt" og en skal registrere ett kontrollpunkt pr UPS.


Det er en egen veileder under "Sjekkliste" 

Slik oppretter du et kontrollpunkt

Legg til kontrollpunkt under fanen "Kontrollpunkt" ved å klikke på hovedmeny og velg "Nytt kontrollpunkt".

Angi plassering, type og en unik ID. Klikk "Ferdig" for å lagre.


Utfør kontroll av UPS

Klikk på aktuell UPS

Velg type aksjon du vil utføre. Ok = ingen mangler. Målinger tas separat. 


For å registreremålinger klikker en på aktuell måling i listen.

Utfør kontroll av ladepunkt

Legg inn måleresultat og beskriv eventuelt avvik og angi TG.  Ta gjerne bilde av kamera som dokumentasjon.

Følg vanlig prosedyre med oppdrags–informasjon, konklusjon og sammendrag. Rapport lages på vanlig måte ved å klikke på "Vis rapport"

Av Bernth Torsvik 20 Nov, 2023
Årsrapportering til personsertifiering
Av Bernth Torsvik 15 Oct, 2023
Benytter du FDVweb eller Famac er det mye å hente på å benytte et kontrollforetak som bruker iDOC som støtteverktøy til å utføre kontrollen din på.
Av Bernth Torsvik 04 May, 2023
iDOC besøger Danmark den 6.-7. juni og vil gerne besøge potentielle kunder inden for termografi, elkontrol og sikkerhedseftersyn som brand og nødbelysning.
Av Bernth Torsvik 01 Mar, 2023
Elektroinstallatører – ny løsning for Instruert BA4 personell.
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser idéen bak "Hurtigvalg" på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser FLIR integrasjon mot iDoc på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 30 Dec, 2021
Integrasjonen mot FLIR sparer termograføren for mye etterarbeid med rapportering. Via delt Wi-Fi kan du overføre termobilde trådløst fra FLIR kamera til iDoc ute i felt. Deretter kan du analysere og bearbeide bildet, slik at det blir slik du ønsker å presentere det for kunde. Du kan også koble til en strømtang via Bluetooth (eks. CM57), og overføre måleresultat direkte til iDoc. De tre første avsnittene under viser hvordan du "parer" og stiller inn enhetene. Det gjøres første gang du setter enhetene opp mot hverandre. I påfølgende avsnitt vises hvordan du får bildet over til iDoc og analyserer det, samt noen tips og triks.
Erik Gjestvang  fra Gjensidige og Kjell Bechmann-Pedersen fra Eika - digital rapportering er viktig!
Av Bernth Torsvik 24 Sep, 2021
To dager med et bredt og godt program med fokus på elsikkerhet og brannforebygging. Vi takker Norsk Elektroteknisk komité for en flott gjennomført konferanse.
Av Bernth Torsvik 30 Aug, 2021
– Kan dere hjelpe oss med å effektivisere nødlyskontroll? Slik lød telefonsamtalen fra en av våre kunder, og vi hev oss rundt og startet som alltid med å tenkte gjennom prosessen. Vi må gjøre noe som "parkerer" dagens løsninger, både når det gjelder brukervennlighet, kvalitet og tidsbesparelse. Et standard oppsett på dette er å bruke et regneark som en oppdaterer etter hver kontroll. Det tar gjerne ikke så lange tiden å oppdaterer regnearket, men en skal inn på kontoret, en skal ha en kopp kaffi, en skal logge seg på å finne regnearket, det skal oppdateres, det skal skrives avvik og det skal oversendes til kunde. Tiden flyr... Med iDOC nødlyskontroll slipper du dette! Du gjør det samtidig med at du går kontrollen og på samme måte som du krysser av for kontrollert på listen din, krysser du av på iDOC. Finner du et avvik så registrerer du det der og da, og når du er ferdig så klikker du "send rapport". Kunden får et flott dokument og kan bestille utbedring av de nødlysene som har feil eller mangler. Se her hvor enkelt vi har løst det. Klikk her . Tips til kontrollerende Nødlyssystem er et sikkerhetssystem og det er helt nødvendig at det til en hver tid er oppe å går iht kravet. Husk også at rømningsveien må også kontrolleres. Det settes ofte ting i rømningsvei som medfører et hinder ved rømning og dette må bort. Forskrifter og normer: Byggteknisk forskrift (TEK 10/17) NEK EN 50172 - overordnet systemstandard, vedlikehold og dokumentasjon NS1838 - standarden som beskriver krav og normer Kort fortalt beskriver NEK EN 50172 blant annet at det skal utføres månedlig kontroll der det ikke stilles krav til personell, mens det i tillegg skal utføres en årlig kontroll der det stilles krav til kompetent-/fagpersonell.
Av Bernth Torsvik 23 Aug, 2021
Hvis det er slik at markedet er sulten på å fornye seg innen dokumentasjon av brannalarm, så er vi klar! Vårt spørsmål var: Hvilke ønsker har dere dere til funksjonalitet? Det må være noe automatikk, litt fancy muligheter som gjør det enkelt å leverer god kvalitet og jobbe raskt, samt at rapportene må være utførlige og enkle å lese og forstå og dekke standarden. Ikke bare en liste med kryss på, men avvik slik vi kan lage på el-kontroll med bilder og muligheter til å tegne på bildene, samt gjerne kunne legge inn kommentarer som ikke er avvik, men som opplysning til kunde. Med denne beskrivelsen, noen runder på telefon og video, samt endel testing og tilpasning, samarbeid mellom flere av våre kunder, ble denne malen levert i våren 2021. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger både fra de utførende og ikke mist til de som får rapporten. Som en av kontrollørene sa: Det er noe med å kunne leverer fra seg litt mer enn en hvit A4-side med noen kryss på når en tar betalt for jobben. Vil du se hvordan vi løste det? Klikk her.
Flere innlegg
Share by: