iDoc web

iDoc web - administrasjon av iDoc

iDoc web er laget for deg som sitter på kontoret, men kan også brukes på tablet eller mobil. Løsningen er 100% integrert mot våre apper, og synkroniseres automatisk og kontinuerlig. Her finner du i tillegg til alle de kjente funksjonene vi har på appene våres, også et verktøy for administrasjon og styring av jobber. Kalenderfunksjonen oppdateres automatisk etter hvert som en gjør nye inspeksjoner og hjelper deg med å holde oversikt over når neste kontroll skal utføres. 

Kontrolloversikt

Når en logger seg på iDoc web, kommer en til oversikt over pågående kontroller. En kan opprette en ny kontroll oppe til høyre merket 1 på bilde under. Ønsker en å sortere ut kontrolltyper eller deltakere, kan en gjøre det på filtreringsknapper merket 2 i bildet under. 

Menyfeltet "Nær forestående" varsler om gjentakende kontroller. Ved å klikke på "play" knappen merket 1 i bildet under, får du laget en ny kontroll basert på forrige kontroll. Du får også mulighet til å ta med åpne avvik fra forige kontroll, inn i ny kontroll. Klikk på forbudsskiltet hvis du får avbestilling på kontrollen, og den ikke skal gjøres på ny. Da vil den forsvinne fra listen.


Kundeoversikt

Første gangen en skal forta et oppdrag hos en kunde, må kunde registreres i iDoc. Deretter registrerer du bygninger og kontaktpersoner.  Husk at du må avtale og opplyse kunden om at de blir registrert i iDOC og at det kun er navn, mail og telefonnummer som blir registrert som personopplysninger, utelukkende for å kunne sende kontrollrapporten eller gi tilgang til iDOC.

For å opprette en ny kunde klikker du på "kunder" og meny borte til høyre og velger ny kunde.


For å opprette en ny bygning, stå i menyfeltet "Bygninger" og klikk i meny oppe til høyre.


For å opprette en kontaktperson, stå i menyfeltet "Personer" og klikke oppe til høyre.


Klikk på "kontroller" for å få en oversikt over kontroller. Du kan også opprette nye kontroller ved å klikke på meny oppe til høyre. Ønsker du å se historikk på en bestemt type kontroller, klikker du på sortering like over kontrolloversikten.

Noen detaljer

Vi har laget endel menyer som går igjen i flere bilder. Her er en oversikt på hva de hjelper deg med. 

I kontrolloversikten vil det på hver kontroll vise en oversikt over åpne avvik.


På kunde vil du ha tilgang til enkel statistikk og oversikt på status hos kunde


Filtrering av kontrolltyper og utvalg av dine kontroller.


Fra venstre: Bytt mellom vanlig eller "Dark mode" for mer behaglig skjermbilde. Kalenderfunksjon som gir deg oversikt over oppdrag. Hovedmeny.  

Overføring av IR-bilder

Vanligvis kobler en opp IR kamera i felt og overfører bildet direkte fra kamera til iDoc. Har en ikke mulighet for det, så kan en hente bilde fra kamera og legge det inn i bilder under en observasjon. Deretter kan du åpne iDoc på iOS og redigerer bildet der. Du kan selvsagt gjøre dette også med andre kameratyper, men muligheten for å redigere bildet er kun for Flir foreløpig. Se mer detaljer om Flir integrasjon her


  1. Klikk på knappen over for å få trekt ut digitalt bilde


2. Velg "Trekk ut"

3. Viser digitalt bilde


4. Klikk på IR-bilde for analyse

Kalenderfunksjon med styring av jobber

Det er to kalenderfunksjoner i iDOC. En som tar for seg langsiktig planlegging og oversikt over alle jobber (kalender i hovedmeny), og en som tar for seg de jobbene som er aktuelle i den perioden en er inne i (Nært forestående).


Systemet legger inn automatisk varsel når en kontroll skal gjentas, basert på input fra forrige kontroll, der en kan legge inn tid for "Neste kontroll" under opprdragsinformasjon. Du kan også filtrer ut type kontroller og kontroller knytt til forhåndsdefinerte inspektører.


Klikk på "Play" knappen på den enkelte kontroll for å opprette en ny kontroll basert på den gamle, eller på Stopp knappen for å si at den ikke skal gjentas og rydde listen.

Denne kalenderfunksjonen er i Betaversjon og er ikke helt ferdig. Klikk påkalendersymbol i hovedmeny, velg deretter hvilken presentasjon en ønsker (uke, måned eller år). Også her er det filtre for kontrolltyper og inspektør, blant annet.

Legge til ny bruker av iDOC konto (Internbruker)

Velg hovedmeny og "Mitt firma"


Velg "Bruker, deretter hovedmeny til venstre og velg "Ny bruker"

Klikk på knappen "Opprett manuelt" eller søk på person eller telefonnummer i 1881 i søkefeltet.


Legg inn informasjon om brukerene og klikk "Send aktiveringskode". Brukeren vil da få tilsendt en SMS der personen kan legge inn passord. Som brukernavn foreslår vi å bruke mailadresse.


Legge til sertifikater på bruker (Internbruker)

Velg "Sertifikater" på brukeren


Velg type sertifikat via hovedmenyen


Legg inn informasjon på sertifikatet. Systemet lagrer tekst kontinuerlig.


Oppdaterer egen profil (Internbruker)

Velg hovedmeny og "Min profil" og du kommer inn i brukerbildet ditt.


Av Bernth Torsvik 20 Nov, 2023
Årsrapportering til personsertifiering
Av Bernth Torsvik 15 Oct, 2023
Benytter du FDVweb eller Famac er det mye å hente på å benytte et kontrollforetak som bruker iDOC som støtteverktøy til å utføre kontrollen din på.
Av Bernth Torsvik 04 May, 2023
iDOC besøger Danmark den 6.-7. juni og vil gerne besøge potentielle kunder inden for termografi, elkontrol og sikkerhedseftersyn som brand og nødbelysning.
Av Bernth Torsvik 01 Mar, 2023
Elektroinstallatører – ny løsning for Instruert BA4 personell.
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser idéen bak "Hurtigvalg" på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser FLIR integrasjon mot iDoc på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 30 Dec, 2021
Integrasjonen mot FLIR sparer termograføren for mye etterarbeid med rapportering. Via delt Wi-Fi kan du overføre termobilde trådløst fra FLIR kamera til iDoc ute i felt. Deretter kan du analysere og bearbeide bildet, slik at det blir slik du ønsker å presentere det for kunde. Du kan også koble til en strømtang via Bluetooth (eks. CM57), og overføre måleresultat direkte til iDoc. De tre første avsnittene under viser hvordan du "parer" og stiller inn enhetene. Det gjøres første gang du setter enhetene opp mot hverandre. I påfølgende avsnitt vises hvordan du får bildet over til iDoc og analyserer det, samt noen tips og triks.
Erik Gjestvang  fra Gjensidige og Kjell Bechmann-Pedersen fra Eika - digital rapportering er viktig!
Av Bernth Torsvik 24 Sep, 2021
To dager med et bredt og godt program med fokus på elsikkerhet og brannforebygging. Vi takker Norsk Elektroteknisk komité for en flott gjennomført konferanse.
Av Bernth Torsvik 30 Aug, 2021
– Kan dere hjelpe oss med å effektivisere nødlyskontroll? Slik lød telefonsamtalen fra en av våre kunder, og vi hev oss rundt og startet som alltid med å tenkte gjennom prosessen. Vi må gjøre noe som "parkerer" dagens løsninger, både når det gjelder brukervennlighet, kvalitet og tidsbesparelse. Et standard oppsett på dette er å bruke et regneark som en oppdaterer etter hver kontroll. Det tar gjerne ikke så lange tiden å oppdaterer regnearket, men en skal inn på kontoret, en skal ha en kopp kaffi, en skal logge seg på å finne regnearket, det skal oppdateres, det skal skrives avvik og det skal oversendes til kunde. Tiden flyr... Med iDOC nødlyskontroll slipper du dette! Du gjør det samtidig med at du går kontrollen og på samme måte som du krysser av for kontrollert på listen din, krysser du av på iDOC. Finner du et avvik så registrerer du det der og da, og når du er ferdig så klikker du "send rapport". Kunden får et flott dokument og kan bestille utbedring av de nødlysene som har feil eller mangler. Se her hvor enkelt vi har løst det. Klikk her . Tips til kontrollerende Nødlyssystem er et sikkerhetssystem og det er helt nødvendig at det til en hver tid er oppe å går iht kravet. Husk også at rømningsveien må også kontrolleres. Det settes ofte ting i rømningsvei som medfører et hinder ved rømning og dette må bort. Forskrifter og normer: Byggteknisk forskrift (TEK 10/17) NEK EN 50172 - overordnet systemstandard, vedlikehold og dokumentasjon NS1838 - standarden som beskriver krav og normer Kort fortalt beskriver NEK EN 50172 blant annet at det skal utføres månedlig kontroll der det ikke stilles krav til personell, mens det i tillegg skal utføres en årlig kontroll der det stilles krav til kompetent-/fagpersonell.
Av Bernth Torsvik 23 Aug, 2021
Hvis det er slik at markedet er sulten på å fornye seg innen dokumentasjon av brannalarm, så er vi klar! Vårt spørsmål var: Hvilke ønsker har dere dere til funksjonalitet? Det må være noe automatikk, litt fancy muligheter som gjør det enkelt å leverer god kvalitet og jobbe raskt, samt at rapportene må være utførlige og enkle å lese og forstå og dekke standarden. Ikke bare en liste med kryss på, men avvik slik vi kan lage på el-kontroll med bilder og muligheter til å tegne på bildene, samt gjerne kunne legge inn kommentarer som ikke er avvik, men som opplysning til kunde. Med denne beskrivelsen, noen runder på telefon og video, samt endel testing og tilpasning, samarbeid mellom flere av våre kunder, ble denne malen levert i våren 2021. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger både fra de utførende og ikke mist til de som får rapporten. Som en av kontrollørene sa: Det er noe med å kunne leverer fra seg litt mer enn en hvit A4-side med noen kryss på når en tar betalt for jobben. Vil du se hvordan vi løste det? Klikk her.
Flere innlegg
Share by: