Samarbeid om kontrolloppdrag

iDOC ble tidlig utfordret på å finne gode løsninger for samarbeid på tvers av organisasjoner og fagområder. Teknologien utvikler seg raskt og fagene endrer seg, noe som setter større krav til faglig oppdatering til en hver tid, for de som verifiserer og kontrollerer. iDOC er et multidisiplint rapporterings-verktøy og skal være kontrollforetaket`s verktøy som dekker alle typer kontroller, samt kunne utveksle informasjon med både kunder og samarbeidspartnere, som har andre systemer.


Bare innen NEK405 serien, som omhandler Brannforebyggende elkontroll, er det fem sertifiseringer. Og det kommer to til i løpet av 2022. Hver sertifisering krever spesialkompetanse og i mange tilfeller spesialverktøy, som utgjør utgjør endel kostnader. Det krever igjen at du har en viss mengde oppdrag for å forsvare kostnadene. Og helst skal du jo tjene penger også, samtidig som kunden har forventninger om at du skal levere topp kvalitet og at det ikke skal oppstå hendelser etter en slik kontroll.


Sammen med våre kunder har vi derfor utviklet mulighet for dere som tilbyder av dette, å hente inn ekstern kompetanse og laget flere modeller dere kan jobbe etter: 


Modell 1: Samarbeidspartner kan dele rapport med deg. Denne metoden er typisk der du inngår et samarbeid med et sertifisert foretak, som utfører jobber for dere. Dette gir dere muligheten til å tilby kunden lukking av avvik, uten at en kommer i noen "habilitets skvis".  Det kan også være en løsning for dere som jobber med byggforfaltning for andre.


Modell 2: Dere eier løsningen og deler ut rapporter til samarbeidspartnere som utfører jobben eller deler av jobben. Dette er typisk der dere har foretakssertifisering, men mangler sertifisert personell til å utføre selve oppdraget. 


Hva er så fordelen med dette?

Du har alltid tilgjengelig riktig kompetanse. Du reduserer kostnadene og du kan spesialisere deg, men allikevel kunne leverer kunden en totalpakke.


Les mer om mulighetene her:  Veiledning til samarbeidspartner


Ønsker du mer informasjon så ta kontakt. Vi er også behjelpelig med å formidle kontakt til våre kunder som kan hjelpe deg iht modell 1 eller 2 over.


Bernth Torsvik

+47 93044731


Av Bernth Torsvik 20 Nov, 2023
Årsrapportering til personsertifiering
Av Bernth Torsvik 15 Oct, 2023
Benytter du FDVweb eller Famac er det mye å hente på å benytte et kontrollforetak som bruker iDOC som støtteverktøy til å utføre kontrollen din på.
Av Bernth Torsvik 04 May, 2023
iDOC besøger Danmark den 6.-7. juni og vil gerne besøge potentielle kunder inden for termografi, elkontrol og sikkerhedseftersyn som brand og nødbelysning.
Av Bernth Torsvik 01 Mar, 2023
Elektroinstallatører – ny løsning for Instruert BA4 personell.
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser idéen bak "Hurtigvalg" på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 21 Mar, 2022
Vi viser FLIR integrasjon mot iDoc på 30 minutter
Av Bernth Torsvik 30 Dec, 2021
Integrasjonen mot FLIR sparer termograføren for mye etterarbeid med rapportering. Via delt Wi-Fi kan du overføre termobilde trådløst fra FLIR kamera til iDoc ute i felt. Deretter kan du analysere og bearbeide bildet, slik at det blir slik du ønsker å presentere det for kunde. Du kan også koble til en strømtang via Bluetooth (eks. CM57), og overføre måleresultat direkte til iDoc. De tre første avsnittene under viser hvordan du "parer" og stiller inn enhetene. Det gjøres første gang du setter enhetene opp mot hverandre. I påfølgende avsnitt vises hvordan du får bildet over til iDoc og analyserer det, samt noen tips og triks.
Erik Gjestvang  fra Gjensidige og Kjell Bechmann-Pedersen fra Eika - digital rapportering er viktig!
Av Bernth Torsvik 24 Sep, 2021
To dager med et bredt og godt program med fokus på elsikkerhet og brannforebygging. Vi takker Norsk Elektroteknisk komité for en flott gjennomført konferanse.
Av Bernth Torsvik 30 Aug, 2021
– Kan dere hjelpe oss med å effektivisere nødlyskontroll? Slik lød telefonsamtalen fra en av våre kunder, og vi hev oss rundt og startet som alltid med å tenkte gjennom prosessen. Vi må gjøre noe som "parkerer" dagens løsninger, både når det gjelder brukervennlighet, kvalitet og tidsbesparelse. Et standard oppsett på dette er å bruke et regneark som en oppdaterer etter hver kontroll. Det tar gjerne ikke så lange tiden å oppdaterer regnearket, men en skal inn på kontoret, en skal ha en kopp kaffi, en skal logge seg på å finne regnearket, det skal oppdateres, det skal skrives avvik og det skal oversendes til kunde. Tiden flyr... Med iDOC nødlyskontroll slipper du dette! Du gjør det samtidig med at du går kontrollen og på samme måte som du krysser av for kontrollert på listen din, krysser du av på iDOC. Finner du et avvik så registrerer du det der og da, og når du er ferdig så klikker du "send rapport". Kunden får et flott dokument og kan bestille utbedring av de nødlysene som har feil eller mangler. Se her hvor enkelt vi har løst det. Klikk her . Tips til kontrollerende Nødlyssystem er et sikkerhetssystem og det er helt nødvendig at det til en hver tid er oppe å går iht kravet. Husk også at rømningsveien må også kontrolleres. Det settes ofte ting i rømningsvei som medfører et hinder ved rømning og dette må bort. Forskrifter og normer: Byggteknisk forskrift (TEK 10/17) NEK EN 50172 - overordnet systemstandard, vedlikehold og dokumentasjon NS1838 - standarden som beskriver krav og normer Kort fortalt beskriver NEK EN 50172 blant annet at det skal utføres månedlig kontroll der det ikke stilles krav til personell, mens det i tillegg skal utføres en årlig kontroll der det stilles krav til kompetent-/fagpersonell.
Av Bernth Torsvik 23 Aug, 2021
Hvis det er slik at markedet er sulten på å fornye seg innen dokumentasjon av brannalarm, så er vi klar! Vårt spørsmål var: Hvilke ønsker har dere dere til funksjonalitet? Det må være noe automatikk, litt fancy muligheter som gjør det enkelt å leverer god kvalitet og jobbe raskt, samt at rapportene må være utførlige og enkle å lese og forstå og dekke standarden. Ikke bare en liste med kryss på, men avvik slik vi kan lage på el-kontroll med bilder og muligheter til å tegne på bildene, samt gjerne kunne legge inn kommentarer som ikke er avvik, men som opplysning til kunde. Med denne beskrivelsen, noen runder på telefon og video, samt endel testing og tilpasning, samarbeid mellom flere av våre kunder, ble denne malen levert i våren 2021. Vi har fått veldig positive tilbakemeldinger både fra de utførende og ikke mist til de som får rapporten. Som en av kontrollørene sa: Det er noe med å kunne leverer fra seg litt mer enn en hvit A4-side med noen kryss på når en tar betalt for jobben. Vil du se hvordan vi løste det? Klikk her.
Flere innlegg
Share by: